خبرگزاری
فارس:حسن عباسی در نشست بررسی سینمای مستند سیاسی با اشاره به اینکه نبود
استراتژی مشکلی است که تمامی سینمای ما از جمله سینمای مستند، سالها است
با آن درگیر است، گفت: اگر قرار است یک مستندساز به حقیقت دست یابد و آن
را منعکس کند، باید خود با مقولات مختلف آشنایی داشته باشد.
خبرگزاری
فارس:حسن عباسی در نشست بررسی سینمای مستند سیاسی با اشاره به اینکه نبود
استراتژی مشکلی است که تمامی سینمای ما از جمله سینمای مستند، سالها است
با آن درگیر است، گفت: اگر قرار است یک مستندساز به حقیقت دست یابد و آن
را منعکس کند، باید خود با مقولات مختلف آشنایی داشته باشد.
به
گزارش خبرنگار سینمایی فارس،نشست تخصصی جشنواره بین المللی سینماحقیقت با
موضوع بررسی سینمای «مستند سیاسی» با حضور دکتر حسن عباسی (فعال فرهنگی و
سیاسی)، سیدناصر هاشمزاده (رماننویس و فیلمنامهنویس) و محمود گبرلو
نویسنده و منتقد سینما برگزار شد.
براساس این گزارش، حسن عباسی در ابتدای این نشست با اشاره به این که
سینمای مستند در جهان جایگاه ویژهای دارد و امیدواریم در ایران نیز
جایگاه واقعی خود را پیدا کند اظهار داشت: به همین دلیل است که «مرکز
گسترش سینمای مستند و تجربی» تصمیم گرفت تا نشستهای تخصصی خود را به
جریان مستند اختصاص دهد تا راهکارهایی مناسب برای مستندسازان جوان تبیین
شود.
وی افزود: نبود استراتژی مشکلی است که تمامی سینمای ما از جمله سینمای مستند، سالها است با آن درگیر است.
او ادامه داد: اگر قرار است یک مستندساز به حقیقت دست یابد و آن را
منعکس کند، باید خود با مقولات مختلفی مثل فلسفه، عرفان، مذهب و بسیاری از
مسائل دیگر آشنایی داشته باشد تا در بیانش دچار نقصان نشود.
سید ناصر هاشمزاده نیز در این نشست، با تأکید بر اینکه ما در سینمای
مستند میتوانیم به حقیقت دست پیدا کنیم، گفت: نباید فقط بهدنبال فرم و
تکنیک باشیم، به نظر من نیاز نیست که یک فیلمساز مستند حتماً فیلسوف،
عارف و یا عالم باشد تا بتواند این مفاهیم را در آثارش بیان کند، بلکه
هنرمند کسی است که مبانی هنر را میشناسد و با اتصالی که به رحمانیت
خداوند دارد، با تلاش به حقیقت دست پیدا میکند.
وی با بیان اینکه هنرمند نمیتواند جز این را توجیه کند، افزود:
هنرمند نمیتواند حرفی غیر از حقیقت بزند. یعنی با دوربیناش یک زباله را
نشان دهد و بگوید اینجا باغچه گل است، بنابراین مستندساز باید به حقیقت
نظر داشته باشد.
عباسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فیلمساز مستند باید برای ساخت
آثار سینمایی سیاسی جستوجوگر باشد و با دیدی باز به مسائل نگاه کند تا
بتواند تحلیل خوبی به تماشاگر ارائه نماید. چنانکه میتوان از موفقترین
فیلمسازان سینمای سیاسی جهان به مایکل مور اشاره کرد. مستندسازی که
تأثیرگذار بوده و در بیان حقیقت نسبتاً موفق عمل کرده است. همچنین سال
گذشته فیلمی به نام جستوجوگر در جشنواره بینالمللی فیلم فجر از سینمای
امریکا به اکران درآمد که در آن به سرنوشت استادانی میپرداخت که به خاطر
رد کردن نظریه داروین از دانشگاههای امریکا اخراج شده بودند. از این فیلم
نیز میتوان به عنوان یک فیلم موفق سیاسی یاد کرد.
سید ناصر هاشمزاده نیز در این نشست گفت: اگر سینمای مستند بخواهد به
بعضی از ناهنجاریها بپردازد، ممکن است به آن ایراد بگیرند و از آن به
عنوان سیاهنمایی یاد کنند. اما فیلمساز مستند باید طوری به موضوع
بپردازد که نگاه رحمانی در آن وجود داشته باشد. یعنی اگر سیاهیها را هم
نشان میدهیم، باید برای اصلاحکردن آن باشد.
براساس این گزارش، حسن عباسی در بخش پایانی این نشست با بیان این که
امروزه سینمای مستند از شأن، جایگاه و تأثیر بالایی در مناسبات جهانی
برخوردارست، تصریح کرد: بسیاری از استادان و محققان ما میبایست به جای
نوشتن پژوهشهای 800 صفحهای، به ساخت فیلمهای 30 دقیقهای مستند
بپردازند و حرف خود را از طریق این رسانه که قابل فهمتر و تأثیرگذارتر
است، بزنند.
وی در خاتمه صحبتهایش اظهار داشت: همچنین باید متولیان دولتی در
بخشهای اقتصادی و اجرایی توجیه شوند که وقتی یک پروژه چند میلیون دلاری
را اجرا میکنند، در کنارش یک فیلم مستند 50 دقیقهای نیز در مورد همان
پروژه بسازند و به جای گزارش کارهای مکتوب، گزارش کاری با تولید فیلم
مستند ارائه کنند.اگر امروز افلاطون زنده بود، او نیز فیلم مستند میساخت.